Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
DIDAKTIKA ČESKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY
OBSAH
ÚVOD 7
1 SETKÁME-LI SE S LIDMI, NEMŮŽEME S NIMI
NEKOMUNIKOVAT (ŘEČ - JAZYK, MLUVA - PROCES MLUVENÍ, TRANSFORMACE JAZYKOVÝCH JEDNOTEK, PORUCHY ŘEČI) 11
1.1 Co víme o vývoji člověka a jeho řeči? 12
2 ČEŠTINA MLUVENÁ NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 31
2.1 České hlásky z didaktického hlediska na 1. st. ZŠ a ZŠS 32
2.2 Jak se naučil člověk mluvit (?), a to i česky (!) 46
3 ČEŠTINA PSANÁ NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 53
3.1 Česká abeceda z didaktického hlediska na 1. st. ZŠ a ZŠS 54
3.2 Raná stará čeština - první stopy užití češtiny
v písemných památkách na našem území 71
3.3 Čeština 14. a 15. století - vznik a rozvoj česky psané literatury
na našem území 76
3.4 Jazyk český a literatura starší od počátku 15. století
do 20. let 17. století - husitství 78
4 NÁRODNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA ČEŠTINY A INDIVIDUÁLNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA ŽÁKŮ Z DIDAKTICKÉHO HLEDISKA
NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 83
4.1 Obohacování slovní zásoby češtiny - slovotvorba
na 1. st. ZŠ a ZŠS Čeština humanistická 97
5 SLOVA OHEBNÁ (SKLONNÁ - NESKLONNÁ) A NEOHEBNÁ
V SOUČASNÉ SPISOVNÉ ČEŠTINĚ Z DIDAKTICKÉHO HLEDISKA NA 1. STUPUPNI ZŠ A ZŠS 103
5.1 Třídění slovních druhů a slovně-druhové přechody v češtině
z didaktického hlediska na 1. st. ZŠ a ZŠS 106
5.2 Mluvnické kategorie podstatných jmen čísla, rodu
(životnosti - neživotnosti) a pádu na 1. st. ZŠ a ZŠS 113
5.3 Skloňování podstatných jmen domácích na 1. st. ZŠ a ZŠS 123
5.4 Skloňování přídavných jmen na 1. st. ZŠ a ZŠS 125
3
UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha
5.5 Skloňování zájmen na 1. st. ZŠ a ZŠS 125
5.6 Skloňování číslovek na 1. st. ZŠ a ZŠS 126
5.7 Mluvnické kategorie sloves na 1. st. ZŠ a ZŠS 126
Tvary sloves určitých (osoba, číslo, čas, způsob) 127
Tvary sloves neurčitých (infinitiv, přechodníky, příčestí minulé a trpné, přídavné jméno slovesné, podstatné jméno slovesné) 128
Tvoření tvarů slovesných - časování sloves na 1. st ZŠ a ZŠS 129
Časování sloves pravidelných podle pěti tříd 129
Slovesa nepravidelná 129
Slovesa sponová, modálni, kategoriální a fázová v přísudku složeném 130 Slovní druhy neohebné 130
5.8 Čeština barokní 132
6 VĚTOSLOVÍ - MODALITA VĚTNÁ - VĚTA JEDNODUCHÁ
- VĚTA SLOŽENÁ - TEXT NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 135
6.1 Sdělování prostřednictvím vět 136
6.2 Věta a souvětí z didaktického hlediska na 1. st. ZŠ a ZŠS 137
6.3 Souvětí - věta složená a složitá na 1. stupni ZŠ a ZŠS 151
6.4 Větosled 152
6.5 Nadvětná syntax 154
6.6 Čeština obrozenecká 155
7 STYL A KOMPOZICE JAZYKOVÉHO PROJEVU
Z DIDAKTICKÉHO HLEDISKA NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 157
7.1 Stylistika z didaktického hlediska na 1. st. ZŠ a ZŠS 157
7.2 Čeština moderní 169
7.3 Čeština postmoderní 172
Oficiální status současné spisovné češtiny 172
Rámcový vzdělávací program 173
Regulační instituce spisovné češtiny 174
Mrtvé jazyky 175
Pozvolná smrt komunikačních funkcí češtiny v Habsburské monarchii
v letech 1526 až 1918 a cílená germanizace v Protektorátu
Čechy a Morava v letech 1939 až 1945 175
4
DIDAKTIKA ČESKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY
Možná komunikační smrt češtiny v evropském kontextu stávajícího
21. století 179
8 DĚJINY LITERATURY (VYBRANÉ OSOBNOSTI A JEJICH DÍLO)
PRO UČITELE A ŽÁKY NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 183
8.1 Dějiny literatury 183
Stručná historie literatury (světové i české) 184
Nejstarší dochované literární památky 184
Písemnictví v našich zemích od počátků do současnosti 185
Renesanční humanismus a baroko v české literatuře 188
Literatura klasicismu a osvícenství 188
Literatura 2. poloviny 19. století 193
Literatura 20. a počátku 21. století 195
Česká literatura 20. a počátku 21. století 198
9 TEORIE LITERATURY PRO UČITELE NA 1. ST. ZŠ A ZŠS 219
9.1 Slovesné umění - literatura - ústní lidová slovesnost 219
10 TEMATICKÉ OKRUHY PRO LITERÁRNÍ VÝCHOVU
NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS 239
A. Já a můj svět (poznávám se, moje rodina, kamarádi) 239
B. Chci být a učím se být slušným člověkem 242
C. Celý velký svět kolem nás 247
D. Rok, roční období, měsíce, dny v týdnu 254
E. Domov, vlast 262
F. Učíme se pro život 268
G. Malujeme - Zpíváme - Hrajeme divadlo 273
H. Zdraví 277
11 METODY A FORMY PRÁCE NA 1. STUPNI ZŠ A ZŠS
A V LITERÁRNÍ VÝCHOVĚ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU A ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU 285
11.1 Zásady uplatňované ve vyučování 286
11.2 Vyučovací metody 287
Příprava na vyučovací hodinu 287
Stavba vyučovací hodiny 287
Hodnocení a klasifikace 288
5
UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha
12 RÁMCOVÉ ZKUŠEBNÍ OKRUHY KE ZKOUŠCE
Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY S DIDAKTIKOU - KLÍČ ODPOVĚDÍ NA OTÁZKY A ÚKOLY FORMULOVANÉ V TEXTU PRÍRUČKY 295
SEZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ZDROJŮ 332
6
Field | Ind | Field content |
leader | -----nam-a22------i-4500 | |
1 | kpw0121327 | |
5 | 20161115115227.2 | |
7 | ta | |
8 | 161115s2016----xr ||||||f||||||0 0#cze|| | |
20 | ## | $a 978-80-7452-124-9 $q (brožováno) |
40 | ## | $a ABD182 $b cze $e rda |
72 | #7 | $a 37.016 $x Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice $2 Konspekt $9 22 |
72 | #7 | $a 373.2/.3 $x Předškolní a primární výchova a vzdělávání $2 Konspekt $9 22 |
100 | 1# | $a Kamiš, Karel, $d 1943- $7 xx0008917 $4 aut $e Autor |
245 | 10 | $a Didaktika českého jazyka a literatury / $c Karel Kamiš, Marie Hanzová |
250 | ## | $a Vydání 1. |
264 | #1 | $a Praha : $b Univerzita Jana Amose Komenského, $c 2016 |
300 | ## | $a 340 stran ; $c 24 cm |
336 | ## | $a text $b txt $2 rdacontent |
337 | ## | $a bez média $b n $2 rdamedia |
338 | ## | $a svazek $b nc $2 rdacarrier |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografii (s. 333-337) |
521 | ## | $a J $c J3 |
653 | ## | $a didaktika českého jazyka $a český jazyk $a literatura $a literární výchova $a první stupeň ZŠ $a ročník 1-5 |
655 | #7 | $a učebnice |
700 | 1# | $a Hanzová, Marie, $d 1944- $7 xx0008980 $4 aut $e Autor |
910 | $a ABD182 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
-
{{revision.date | jpDate:'d.M.yyyy HH:mm'}}
Aplikovat {{revision.content}}